Alla inlägg under maj 2014

Av Spindellilja - 4 maj 2014 20:30

Att tiden går fort när man har roligt stämmer verkligen när jag håller på med min hobby - trädgården.
Redan 4:e Maj, men nätterna är ännu kalla och jag bär alla krukor med tomater, gurkor, paprikor mm ut och in varje dag. Jo då, maken hjälper till och bär han också.
Jag har  8 krukor med olika tomater. 5 av dem skall odlas i krukan och tre har jag tänkt försöka att få ur krukorna och ner i jordbädden när temperaturen tillåter.
Jag har 5 olika sorter, Gardeners Delight är en cocktailtomater som jag odlat med lycka i många år så den är given. Sedan har jag 2 andra cocktailtomater som jag inte vet vad de heter, köpte tomater på ICA och tog frön i höstas. Det är en helröd avlång och en röd/grön rund.
Sedan har jag en "vanlig" tomat, den där som man alltid kan köpa på ICA och ha i sin sallad :-)
Och så har jag en ampeltomat.



Gurkorna är Frilandsgurka, Citrongurka och Djungelgurka.
Alla är ganska små ännu, men de är nu omplanterade i kompostjord och koskit.

 

 
 



Basilikan har vuxit jättefint och doftar så härligt.


Ja vad är det mer, jo Luktärtorna, Liljorna, Verbena, Heliottop och Tagetes.
De tre sistnämnda är ännu små, men jag ser att de växer.
Jag har tom toppat dem fast det gör ont, men jag vet ju att de blir kraftigare av det.
Heliotropen och Verbenan är väldigt små och pilliga i början, jag hoppas att de växer på sig och att det visar sig vara värt mödan. Tror nog det!

 
 

För ungefär en vecka sedan sådde jag Valmofrön, sådde dem i låda i växthuset fast jag vet att det går bra att så på friland. Men jag vill veta var dom är tills de kommit upp.
Jag kan ana att någon är på väg upp redan. Det är 4 olika sorter.
3 st pionvalmo och en vit Royal Wedding.

Jo, så har jag ju sått Krasse också. Rosa Krasse och Fjärillskrasse. De står inne i huset och har vuxit jättebra. Tyvärr är dom ju så frostkänsliga så jag vågar inte sätta ut dem i växthuset.
Blomman för dagen, Svartöga, Praktmalva, Rosenböna och Lupin har jag också sått :-)
Blomman för dagen har börjat att komma upp men inte Svartögat, tror att den kanske vill ha det lite varmare för att gro. Får väl bära in den i stugvärmen. Rosenbönan börjar också att komma upp.

Längtar efter varmare nätter.
/Spindellilja

 
 
 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards